Ja, het bietenwater wordt gezuiverd voordat het de fabriek verlaat. Het water, afkomstig uit het proces van biet tot suiker, wordt eerst gezuiverd in de waterzuiveringsinstallatie van de Tiense Suikerraffinaderij en pas daarna geloosd in de Gete, waarbij de kwaliteit van het water voldoet aan de vergunde lozingsnormen. Hierbij wordt het grootste deel van het organische materiaal en stikstof verwijderd.
Het water dat naar de waterbekkens wordt gestuurd, ondergaat nog verdere zuivering om de concentraties van organisch materiaal en voedingsstoffen tot een minimum te beperken. Dit water is dan geschikt om lange tijd te bewaren en kan gebruikt worden voor recreatie, irrigatie, en als bron voor drinkwaterproductie.
Het water zal via een nieuwe (nog aan te leggen) ondergrondse waterleiding van de Tiense Suikerraffinaderij naar het waterbekken gepompt worden. Het exacte traject van deze waterleiding moet nog bepaald worden en is afhankelijk van de locatie waar we de ringweg rond Tienen kunnen en mogen kruisen. Het is in elk geval de bedoeling om zo veel mogelijk bestaande (veld)wegen te volgen en zo de hinder tijdens de aanleg tot een minimum te beperken.
Ja, er is een verschil. De bezinkingsvijvers worden gebruikt om water, afkomstig van het productieproces, te zuiveren zodat het terug in de fabriek kan gebruikt worden.
Water dat gebruikt werd voor het wassen van de bieten, wordt naar de bezinkingsvijvers geleid. Daar zakt de modder, of ander organisch materiaal afkomstig van de bieten, naar de bodem van de vijvers. Het water loopt door van vijver tot vijver (=cascadevijvers), en wordt zo zuiverder en zuiverder. Na het doorlopen van de verschillende cascadevijvers kan het water opnieuw worden gebruikt in de fabriek voor het wassen van bieten.
Het water, dat reeds deels gezuiverd werd in de bezinkingsvijvers, kan nog verder gezuiverd worden en daarna naar het waterbekken gestuurd worden. Het waterbekken zal dus water van een hoge zuiverheid bevatten.
Neen, het water in het waterbekken zal gezuiverd zijn. Het water zal van hoge zuiverheid zijn en geen of weinig materiaal bevatten dat tot geurvorming kan leiden.
De exacte impact op mobiliteit, milieu, geluid en andere factoren wordt grondig onderzocht in het Milieueffectenrapport van de GRUP-procedure. We hebben echter al maatregelen genomen om de impact op de omgeving minimaal te houden.
In het masterplan en de startnota voor het GRUP is besloten dat de bestaande (weg)infrastructuur bepalend is. Dit betekent dat de huidige infrastructuur bepaalt welke activiteiten en mobiliteit mogelijk zijn op de site. Er zullen geen grootschalige veranderingen aan de infrastructuur worden doorgevoerd om meer activiteiten en mobiliteit mogelijk te maken.
Voor fietsers en wandelaars is er het plan om de voetweg tussen de Oude Weg (tussen Bost en Wulmersum) en de site opnieuw open te stellen. Deze weg was afgesloten toen de site een militair domein was, maar we onderzoeken nu of we deze kunnen heropenen of verleggen om fietsers en voetgangers veilig naar de site te leiden vanuit Bost, de Wulmersumsesteenweg en Tienen.
De Vlieg- en fietsclub, ULM Goetsenhoven en de Wouw, evenals Olympia vzw blijven actief op de site. In het masterplan is een zone voorzien voor waterrecreatie, hoewel de specifieke activiteiten nog niet zijn vastgelegd. Mogelijke opties zijn zwemmen, een waterpark met opblaasbare elementen, en een wake park. Deze zullen in een later stadium concreter worden uitgewerkt.
Daarnaast zijn er plannen voor (klim)parcoursen door de bomen, speeltuigen en klim elementen op het paradeplein. Ook is er de mogelijkheid om, indien er geen geschikte ruimte is in de bestaande gebouwen, een nieuwe hal te bouwen voor binnensportactiviteiten.
Alle noodzakelijke onderzoeken en maatregelen worden genomen om de site veilig te gebruiken zonder risico voor gebruikers en omwonenden.
• PFAS: Een erkend onafhankelijk bureau heeft een Oriënterend Bodemonderzoek (OBO) uitgevoerd met bodemproeven verspreid over de hele site om te controleren welke stoffen aanwezig zijn. De site is veilig bevonden, met uitzondering van één zone waar PFAS is gevonden. Deze zone wordt verder onderzocht vanwege een vliegtuigcrash in het verleden en de daaropvolgende bluswerkzaamheden. Het onderzoek en de aanpak hiervan gebeurt in overleg met en onder goedkeuring van OVAM, volgens de geldende regelgeving.
• Asbest: Er is een asbestinventaris opgemaakt van de hele site en alle gebouwen. Deze inventaris vormt de leidraad voor het beheer van de gebouwen en de te nemen maatregelen in de toekomst.
Het bietenwater wordt eerst nog extra gezuiverd op de site van de Tiense Suikerraffinaderij en wordt vervolgens naar het waterbekken gepompt via een nieuw aan te leggen leiding. Het exacte trace van deze leiding moet nog bepaald worden en is afhankelijk van de locatie waar we de ringweg rond Tienen kunnen en mogen kruisen. Het is in ieder geval de bedoeling om zo veel mogelijk bestaande (veld)wegen te volgen.
De invloed van de aanleg van het waterbekken op fauna en flora wordt in detail onderzocht in het milieueffectenrapport van de GRUP procedure. De Watergroep gebruikt momenteel al een aantal grote waterspaarbekkens voor de productie van drinkwater (bijvoorbeeld in Diksmuide en in Evergem) en heeft daardoor ervaring met ingrepen langs en positieve effecten van waterspaarbekkens op de lokale fauna en flora.
De Watergroep heeft een studie besteld bij een studiebureau dat gespecialiseerd is in grondwater. Zo kunnen we in detail de invloed van het waterspaarbekken op de grondwaterstand in kaart brengen. De bouw- en afwerkingsmethode wordt bovendien aangepast in functie van de impact op de grondwaterstand. Mocht uit de studie bijvoorbeeld blijken dat er een invloed is op de grondwaterstand, voorzien we een bodemfolie in het waterspaarbekken om deze invloed teniet te doen.
We zullen alle nodige maatregelen treffen om wateroverlast in de buurt op elk moment te voorkomen. Het is momenteel nog te vroeg om die beveiligingsmaatregelen in detail vast te leggen. Op basis van een gespecialiseerde grondwaterstudie zullen we eerst bepalen hoe diep het waterspaarbekken wordt en wat de verhouding is tussen het onder- en bovengronds gedeelte. Daarna zullen de veiligheidsmaatregelen in detail uitgewerkt worden. Het is ook de bedoeling om het hemelwater dat op de verharde delen van de site valt (bijvoorbeeld op de startbanen van het vliegveld) op te vangen en ook in het waterspaarbekken te pompen om er later drinkwater van te maken. Dit zal alvast een positieve invloed hebben.